ביטוח רכב
null

השפעת גיל הנהגים על ביטוח חובה

רכישת ביטוח חובה לרכב תלויה במגוון רחב של פרמטרים משתנים. סוג הרכב, נפח המנוע, סוג הדלק ועוד. משתנה חשוב נוסף הוא כמובן הנהג. באפריל 2001, עם השקתה של הרפורמה בביטוח רכב, בוטלו התעריפים הקבועים אשר חלו על ביטוחי החובה וקביעת שיעורי הביטוח הונחה לפתחן של החברות השונות. אי לכך, תעריפי ביטוחי החובה משתנים בין חברות הביטוח וזאת על בסיס מחקרים, עומק פיננסי, וותק, מוניטין, מסלולים ספציפיים ועוד.


כאמור, הנהג הוא פרמטר חשוב מבחינת עלות הביטוח. לדוגמא, ביטוח חובה לרכב עבור נהג אשר צבר במרוצת השנים הרשעות בגין עבירות תנועה או שהיה מעורב בתביעות גוף, יהיה בהכרח יקר יותר מביטוח רכב לנהג בעל עבר תעבורתי נקי. לעיתים, העבר התעבורתי איננו המשתנה היחיד. גילו של הנהג נחשב אף הוא לפרמטר חשוב בו משתמשות חברות הביטוח.

  
נהגים עד גיל 24
בדצמבר 2011, עמותת "אור ירוק" פרסמה מחקר אשר נערך בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת בן גוריון. מחקר זה, אשר בחן את הקשר שבין גיל הנהג ובין סיכוייו של האחרון להיות מעורב בתאונת דרכים, חשף פעם נוספת את הנתונים הידועים. ממצאיו של המחקר הצביעו באופן ברור על כך שנהגים חדשים וצעירים מעורבים בתאונות דרכים בשיעור גבוה במיוחד לעומת חלקם באוכלוסיית הנהגים. בישראל, בה ישנם כ-80,000 נהגים חדשים, מדובר בנתונים חשובים ביותר. חברות הביטוח, המודעות אף הן לנתונים הסטטיסטיים, משווקות פוליסות ביטוח חובה לנהג צעיר וחדש במחירים גבוהים מהרגיל.


כפי שצוין לעיל, חברות הביטוח רשאיות לקבוע בעצמן את עלותן של הפוליסות השונות. אי לכך, קיימים פערים בין הביטוחים גם בנוגע לנהגים צעירים. יתרה מכך, ישנן חברות ביטוח אשר מאפשרות גם מסלולים אטרקטיביים וספציפיים המיועדים לנהגים צעירים ו/או לרכבים אשר נוהגים עליהם גם נהגים צעירים וגם נהגים וותיקים.


חשוב להדגיש כי המונח "נהג צעיר" משתנה אף הוא בין חברות הביטוח השונות. במרבית המדינות בעולם, נהגים צעירים הם נהגים בגילאי 17-24. ואכן, גם בישראל מדובר בד"כ בקביעה דומה. בחברות ביטוח מסוימות ישנו גם פיצול בגיל הנהג מבחינת פוליסת ביטוח חובה לרכב. לא אחת, חברות הביטוח מפרידות את הנהגים הצעירים לשתי קבוצות גיל – עד גיל 21, ומגיל 21 עד גיל 24.

 

השפעת הגיל על הביטוח לאחר גיל 24
גילו של הנהג איננו בהכרח חיסרון בעת רכישת פוליסת ביטוח חובה לרכב. לדוגמא, נהגים מבוגרים, מעל גיל 50 ו-60, נהנים מפוליסות מוזלות ביחס לנהגים צעירים. זאת משום שמחקרים הצביעו על כך שנהגים מבוגרים בגילאים אלה נוטים לנהוג באופן זהיר, ומעורבים בשיעורים מצומצמים בתאונות דרכים ביחס לחלקם באוכלוסייה. יתרה מכך, חברות הביטוח מפלגות את גילאי המבוטחים גם לפי קבוצות ביניים. למשל 24-30, 30-45, 45-60 וכדומה. החלוקה איננה זהה בין החברות השונות אך היא משפיעה על עלותה של פוליסת ביטוח החובה.


לסיכום

גיל הנהג הוא פרמטר חשוב וקריטי מבחינת פוליסות ביטוח חובה לרכב. השפעת גיל הנהג בביטוח חובה יכולה להוזיל או לייקר את הפוליסה הכוללת במאות שקלים לשנה. על פי רוב, חברות הביטוח תקבענה את שיעורם של דמי הביטוח השנתיים על פי הנהג הצעיר ביותר אשר עושה שימוש ברכב (ולא בכדי). מחקרים הוכיחו שככל שהגיל עולה, כך יורד הסיכון למעורבות בתאונת דרכים.